Pædagogisk målsætning i SFO og Klub
Vores overordnede overvejelser og mål stemmer overens med skolens værdigrundlag, og tager som i undervisningsdelen, udgangspunkt i børnenes forskelligheder. SFO og Klub medvirker sammen med skolens undervisningsdel i et samspil, der søger at fremme det enkelte barns trivsel, læring og udvikling, ud fra perspektivet om barnets hele skoleliv.
I SFO og Klub understøtter vi barnets personlige og alsidige udvikling i en social arena, igennem omsorg, nærvær og en anerkendende tilgang.
Vores aktiviteter og fokusområder bygger på ovenstående målsætning. Vi lægger vægt på såvel voksenstyrede aktiviteter som aktiviteter med børnenes medbestemmelse, og understøtter den frie leg hvor børn igangsætter lege spontant.
Igennem leg oplever børnene at blive mere robuste, kreative, nysgerrige og sociale.
Tryghed
Pædagoger samt øvrigt pædagogisk personale i SFO og Klub samarbejder med lærere i indskolingen, og deltager desuden med timer i undervisningsdelen. Det betyder at børnene møder genkendelige voksne i såvel skole- som SFO og Klub regi.
Da vi er en uddannelsesinstitution modtager vi med jævne mellemrum studerende pædagoger eller pædagogiske assistenter. Vi tilstræber i den forbindelse at informere hurtigst muligt via AULA, og med opslag på skolen.
Vi ligger vægt på
• Trivsel
• Omsorg
• Tryghed
• Konflikter løses på en god måde
• Ingen mobning
• Respekt for hinanden
• Accept af forskelligheder
• Ansvar for sig selv, sine venner og vores SFO
• Kreativitet
• Bevægelse
• Åben og tæt samarbejde med børnene
• Tillid
• Humor og glæde
Vores ønske er, at
• Alle taler pænt til hinanden
• Alle tager ansvar for at passe på hinanden
• Alle respekterer hinanden og giver plads til forskelligheder
• Børnene er selvhjulpne (f.eks. i forhold til garderober og toiletbesøg)
• Alle er en del af fællesskabet