Førskole afdeling Nordmark

Fysiske rammer for førskole på Nordmark
Vi ved, at det kan være svært og overvældende at give slip på børnehavens trygge rammer og tage skridtet videre til skolen, hvor der fysisk er mere plads og rum. Vores erfaring er, at barnet vil tage denne udfordring med smil og oprejst pande. Barnet vil tilpasse sig hurtigt, blot det får den bedste start og opbakning.

Skolens område er til forskel fra børnehaven ikke indhegnet. Til at starte med opholder førskolebørn sig kun på én legeplads for at give tryghed og for at lære at færdes uden et fysisk hegn.

Førskoleklasserne har hvert deres klasse lokale og ét fælles lokale om eftermiddagen i SFO tiden. Morgen SFO er sammen med de øvrige børn fra indskolingen 0.-3. klasse i SFO Caféen.

Hverdagen på Nordmark
Når man starter et nyt sted er det vigtigt, at dagene er rimelig ens og genkendelige med en rød tråd, som gør det muligt for alle at
håndtere og forholde sig til. Det er vigtigt for børnene, at de oplever en synlig og visuel struktur. Det vil vi give dem i form af visuelle billeder af dagens program.

Hverdagen i vores førskoleklasser:
Kl. 6.00-7.50: Morgenhygge i SFO
Kl. 7.50: Vi går ud i klasserne
Kl. 8.00: Morgensang i fællesrummet
(forældre er velkommen på trappen)
Kl. 8.15-14.00: Skoledagen m/aktiviteter
Kl. 14.00-17.00 (fre 16.00) SFO tid

Aktiviteter kunne være:
Fri leg • Sang og musik • Rim og remser • Året gang, årstiden • Måned og dato • Hop om bord med legeøen • Højtlæsning og historiefortælling • Krop og bevægelse • Ture ud af huset, evt. fast ude dag • Kreativ dag: Tegne, male, klippe, klistre, nye materialer osv. • Leg med tal • Natu-ren • spille spil • Besøg i og af børnehave-klassen• Legetøjsdag • Planlagte og vok-senstyrede lege og aktiviteter.

SFO
- Morgen klokken 6.00-7.50
- Eftermiddags 14.00-17.00/fre 16.00

Der vil altid være en voksen om eftermiddagen fra førskole personalet som børnene kender og er trygge ved.

SFO har base i Caféen, hvor der hele tiden er en voksen – ”Blæksprutten”. Denne voksne tager sig af beskeder, og kan kontaktes
på: 64828435. Telefontiden er fra klokken 14.00. Før klokken 14.00 kan der skrives på Aula til førskole-teamet.

Der hygges hver morgen med morgenmad hvor alle sidder stille og roligt sammen. Vi lægger vægt på en sund og nærende start på skoledagen, og tilbyder derfor havregryn, havrefras, cornflakes, brød, knækbrød, ost, rosiner og marmelade. Der serveres kun pålægschokolade om fredagen.

Der tilbydes morgenmad fra klokken 6.00 – 7.30.

SFO ferie og lukkedage
Klik her og se info omkring pasning i SFO under ferie og fridage samt hvilke dage SFO er lukket.

Garderobe
Alle børn har egen garderobe med plads til skoletaske, overtøj, fodtøj og skiftetøj. Da vi er ude hver dag, er det vigtigt at dit barn har overtøj og fodtøj med som passer til årstiden. Husk også skiftetøj og at der er navn på alt. Hvis der er behov for at skifte tøj i løbet af dagen vil det våde/beskidte tøj blive lagt i en plastpose i garderoben. Indenfor er det kun hjemmesko eller strømpefødder.

Mobiltelefon og smartwatch
Det er i skoletiden samt SFO-tid ikke tilladt børnene at benytte egen mobiltelefon eller smartwatch, med mindre det er ifølge aftale med personalet.

Legetøj
Det er ikke tilladt at medbringe eget legetøj, med undtagelse af visse legetøjsdage og på skolefridage.
Vi kan ikke tage ansvar for, hvis det medbragte legetøj går i stykker eller bliver væk. Det er derfor en god idé at overveje hvilket legetøj man giver sit barn med på legetøjsdag.

Mad til hele dagen
- Formiddagsmad/frugt
- Madpakke til frokost
- Eftermiddagsmad til SFO tid
Maden lægges i køleskab i Caféen.

Pjece _Førskole afdeling Nordmark 2024

Shape Created with Sketch.