Førskole afdeling Særslev

Fysiske rammer på Særslev
Vi ved, at det kan være svært og overvældende at give slip på børnehavens trygge rammer og tage skridtet videre til skolen, hvor der fysisk er mere plads og rum. Vores erfaring er, at barnet vil tage denne udfordring med smil og oprejst pande. Barnet vil tilpasse sig hurtigt, blot det får den bedste start og opbakning.

Skolens område er til forskel fra børnehaven ikke indhegnet. Til at starte med opholder førskolebørn sig på et afgrænset område for at give tryghed og for at lære at færdes uden et fysisk hegn. Vi holder frikvarter med de øvrige klasser så børnene hurtigt lære de andre børn og voksne at kende.

SFO
Morgen SFO: 6.00-8.00
Eftermiddags SFO: 14.00-17.00 / fre 16:00

Morgen SFO´en er fra kl. 6 til kl. 8 og her vil jeres barn være sammen med de andre børn i SFO´en. For at give jer og jeres barn en god start, så giv os besked om hvornår jeres barn kommer om morgen. Så vidt det er muligt, vil der være en kendt person fra morgenstunden.

Praktisk info
•    På afdeling Særslev har vi altid en stille start på dagen, hvor der er tid til at sige farvel til mor og far. Der vil altid være en kendt voksen med om morgenen fra klokken 8.00.
•    Børnene vil få en garderobe hvor der vil være plads til skiftetøj. Vi ser gerne at der er skiftetøj til jeres børn og at børnene selv lærer at rydde op på deres plads. Ekstra fodtøj og         tøj til ude vil være godt, hvis det skulle blive vådt.
•    Vi samler børnene og spiser madpakker kl. 9, kl. 11.30 og kl. 13.30. For at gøre det nemt for jeres børn, så kan I sætte nummer på madpakkerne. Har jeres barn allergi eller               andet vi skal tage hensyn til, så ser vi gerne at i informere os om dette.

Vi lægger stor vægt på børnenes fællesskab og sociale relationer ved at:
•    Give børnene gode fysiske rammer for fri leg og udfoldelse – og med tiden lære at begå sig på skolens område uden en kendt voksen omkring sig.
•    Lave aktiviteter hvor de skal samarbejde
•    Støtte op om de sociale spilleregler ved bl.a. at arbejde med at styrke relationerne i gruppen.  Hvordan taler vi til hinanden? – og redskaber til at være en god ven
•    Vi vil give børnene redskaber til at kunne lære at håndtere konflikter på egen hånd i det omfang de kan dog også informere om vigtigheden i at kontakte en voksen når de ikke         selv kan håndtere konflikten.
•    Vi vil lægge vægt på forpligtigelsen i fællesskabet f.eks. ved at hjælpe hinanden med at løse udfordringer. Det kan være af praktisk opgaver eller i aktiviteter som sættes i gang.

Dagens gang i førskolen på Særslev:
8.05 – 8.30 Børnene møder ind og vi samles
8.30 – 950 Planlagt aktiviteter
9.50 – 10.20 Frikvarter sammen med de andre børn
10.20 -  12.05 Planlagt fælles aktivitet
12.05 – 12. 30 Frikvarter
12.30 – 13.20 Leg i små grupper
13.20 Højtlæsning/ madpakke

Førskole afdeling Særslev

Pjece_Førskole afdeling Særslev 2024

Shape Created with Sketch.