November 2023

5.B har i forbindelse med dette eksperiment fundet frem til en helt ny art af bjørnedyr og de er derfor blevet interviewet af TV2.

Vi er på Glavendrupskolen så stolte af 5.B på afdeling Søndersø. Eleverne har i faget Natur og Teknologi deltaget i et masseeksperimentet arrangeret af det nationale naturfagscenter, Astra, i samarbejde med Statens Naturhistoriske Museum.

Stort TILLYKKE med fundet til 5.B det er så flot.

I artiklen kan I læse mere: https://www.tv2fyn.dk/.../fynske-skoleelever-har-fundet...

Foto: Frederik Kjøler Kibsgaard
Artikel: Casper Fauerhold

SKOLEFRUGT:

Ta’ et stykke frugt og få en bid af sundhed og fællesskab

Sunde vaner grundlægges bedst i barndommen og frugt hver dag er den bedste ”brain food” eleverne kan få på en lang skoledag. Søndersøskolen har igen i år valgt at tilbyde alle vores elever gratis økologisk skolefrugt hver dag.

Men skolefrugt handler om meget andet end bare at spise frugt. Det handler også om at lære børnene, hvad der er sundt og usundt og vigtigheden af dagligt at spise rigeligt med frugt og grønt. Og det handler om at skabe et fællesskab i klassen, en god spisekultur og et godt indlæringsmiljø.

Skolefrugt er et EU-støttet initiativ der giver tilskud til frugten.

April 2023

NYE LEGEOMRÅDER PÅ AFD. NORDMARK

Vi glade for at kunne fortælle, at vi er én af de 74 modtagere af Nordea-fondens ”Mere udeliv i SFO og klub”-puljen 2023 – og modtager støtte på 113.000,-

Tak til Nordea-fonden for det flotte bidrag – vi er glade for, at I har valgt at støtte vores projekt her på Glavendrupskolen.

Glavendrupskolen har længe gerne ville udvide vores legeområder på afdeling Nordmark, og da skolen har afsat tilsvarende beløb til et løft af udeområdet, har vi med den samlede pulje, nu mulighed for at lave 2 nye spændende legeområder.

De to legeområder er:

1. Vores mooncarbane laves om til et leg og læringsrum med alfabetet som kan benyttes til ordleg med de mindre, samt en kreativ midterstribe til en cykelbane. Derudover er der fire 5-kanter, som hver især udgør en leg – Hinkerude, Cornhole og ostespil. Den har også den funktion, at den indrammer midten til forskellige veje til cykel/mooncarbane.

2. Vores 2 legehuse får en opgradering, så der skabes liv både i og omkring legehusene, så det bliver et helstøbt legeområde. Tæt ved området udnyttes et allerede eksisterende faldareal til at sætte en drejekarrusel, hvilket fuldender området på den vis, at eleverne har mulighed for at stimulere alle sanser på pladsen.

Nordea Fonden