Pædagogisk målsætning

Vores overordnede overvejelser og mål stemmer overens med Glavendrupskolens værdigrundlag, og tager som i undervisningsdelen, udgangspunkt i børnenes forskelligheder.

Vores aktiviteter og fokusområder bygger på ovenstående målsætning.

Vi lægger vægt på såvel voksenstyrede aktiviteter som aktiviteter med børnenes medbestemmelse, og understøtter den frie leg hvor børn igangsætter lege spontant. Igennem leg oplever børnene at blive mere robuste, kreative, nysgerrige og sociale.

Klik her og læs mere om Glavendrupskolens værdigrundlag

Pædagogisk personale
Pædagoger samt øvrigt pædagogisk personale i miniklasserne samarbejder med lærere i indskolingen, og der vil være tæt kontakt til den børnehaveklasse leder der modtager børnene efter sommerferien.

Da vi er en uddannelsesinstitution modtager vi med jævne mellemrum studerende pædagoger eller pædagogiske assistenter. Vi tilstræber i den forbindelse at informere hurtigst muligt via Aula, og med opslag på skolens opslagstavle ved indgangen.

Forventninger
Det kan I forvente af personalet:

• En professionel samarbejdspartner omkring jeres barn.
  • Positive og engagerede medarbejdere.
  • Respekt for forskelligheder.
  • Anerkendelse og nærvær.

Hvordan hjælper I som forældre?
Vi har en forventning om, at I hjemmefra gør en indsats for, at gøre jeres barn klar til skole.
De følgende områder kan vi kun anbefale, at I vil gøre et forsøg på at støtte og guide jeres barn i at lære og anvende:

-Sociale forudsætninger
-Motoriske forudsætninger
-Intellektuelle forudsætninger
-Personlige forudsætninger
Jeres barn udvikler sig og bliver parat til skolen bl.a. gennem leg og påvirkninger fra dagligdagen.

Derfor er det vigtigt:

- at barnet er deltagende i jeres dagligdag
- at I snakker med barnet om, hvad der sker og hvorfor
- at I læser højt for barnet. Det styrker den sproglige udvikling
- at I støtter barnet i dets lyst til mod på at lære
- at I giver barnet tid og plads til at dele hverdagens oplevelser med jer derhjemme
- at I sørger for at barnet lærer dets skolevej at kende
- at være en god kammerat

Det er også vigtigt, at I støtter udviklingen af gode skolevaner ved:

- at sørge for, at barnet møder til tiden hver dag
- at hjælpe barnet til at tage ansvar for, at skoletasken er pakket
- at madpakken og idrætstøj er med
- at huske at kigge på Aula hver dag
- at give barnet en rolig start på dagen med tid til morgenmad og tid til at komme ”ordentlig ud af døren”
- at I er aktive omkring jeres barns hverdag, og at I deltager i det forpligtende samarbejde, der foregår mellem skole/SFO og hjem. Det er vigtigt for jeres barns trivsel og udvikling.